Is wandelen echt niet genoeg om fit te blijven?

Het ligt er natuurlijk aan wat je onder fit verstaat, maar mijn antwoord is: nee, je redt het niet met wandelen. Zeker niet als je wat ouder wordt. Ik zal je vertellen wat ik versta onder fit zijn.

Vijf jaar geleden begon ik met CrossFit. Ik was uitgekeken op de sportschool en startte met een nieuwe en veeleisende baan. Blijven sporten stond bovenaan mijn lijstje, maar hoe ging ik dat combineren? Ik vond een CrossFit locatie halverwege mijn forensenreis. Aan het einde van een volle en hectische werkdag, liep ik met een tollend hoofd naar mijn auto en reed rechtstreeks naar de box – zo heet dat in CrossFit termen. Daar stapte ik uit mijn keurige werkkleding, in een sportbroek en t-shirt en was een uur lang in een andere wereld. Niemand die iets van me wilde, ik hoefde niets met mijn hoofd te doen, alleen maar uitvoeren wat de coach zei dat ik moest doen. De eerste beloning was te ervaren dat ik als een herboren mens weer in mijn auto stapte op weg naar huis. Met een warm, maar leeg hoofd, een moe lichaam en mentaal weer op orde. Door deze ervaring kostte het me weinig moeite om het ritme erin te houden. De tweede beloning die ik na een tijdje kon opstrijken was de ervaring dat ik werkelijk sterker werd en meer uithoudingsvermogen kreeg. En de derde beloning: ik vond het gewoon leuk. Het samen knallen, elkaar aanmoedigen, fysieke grenzen opzoeken en helemaal geveld uithijgen. Daar hoefde ik trouwens geen buitengewone prestaties voor te leveren. Toen ik net begon – ondanks tien jaar lang drie tot vier keer per week naar de sportschool – kon ik nog geen 400m ononderbroken joggen. Talent voor hardlopen heb ik nooit gehad, maar inmiddels ren ik 5km ononderbroken. Geen wereldrecord, maar voor mij een mijlpaal. De stevige trainingen, met af en toe een stukje rennen, hebben me dit opgeleverd. Net als meer kracht om te duwen en te trekken, te tillen en te dragen. Ik kan uren fietsen zonder me moe te voelen, een zwaar pakket uit de stelling trekken bij Ikea en in de auto prutsen, mijn kleinkind op mijn nek nemen en moeiteloos in het uit het fietszitje tillen. Dat maakt mijn leven een stuk makkelijker, leuker én onafhankelijker. 

Red je dat met wandelen? Nee, dat red je niet met wandelen. Wandelen is supergoed, houdt je benen in conditie, je ruggengraat in beweging, je uithoudingsvermogen op peil. Tenminste als je stevig doorwandelt. Maar je wordt niet soepeler en niet sterker. Je werkt niet aan opbouw van spierweefsel en niet aan versterking van je botten. En dat doe je wel met weerstands- of krachttraining. Hoe dat werkt, zie je in dit filmpje.

Ook jij kunt starten. Je hoeft er nog niets voor te kunnen, we beginnen bij het begin!